17 Tips Yang Patut Korang Tahu Sebelum Ke Beijing, China Ketika Musim Sejuk.



Assalammualaikum dan salam sejahtera.

17 Tips Yang Patut Korang Tahu Sebelum Ke Beijing, China Ketika Musim Sejuk. | Alhamdulillah, setelah dua tahun berpeluang  kembara ke Beijing, China (13-18 Januari 2018). Daku nak kongsikan dengan korang semua tentang negeri Beijing. Satu pengalaman rare yang pernah daku rasai ketika musim sejuk. Malangnya ketika daku pergi tu sebutir salji pun tak turun. Sedih dan terkilan juga. Berikut adalah 17 tips yang patut korang tahu sebelum ke Beijing, China.


1. Tiket penerbangan. 


Buat masa sekarang terdapat 3 syarikat penerbangan yang menawarkan perjalanan secara terus dari KLIA ke Beijing Capital IA iaitu Malaysia Airlines, Air Asia X dan Air China. Perjalanan dari KLIA ke Beijing mengambil masa lebih kurang 6 jam. Korang boleh dapat tiket pergi bali ke sana yang boleh dikatakan murah adalah lebih kurang RM799 (AAX).

2. Visa. 

Untuk ke China, visa adalah diperlukan untuk warganegara Malaysia. Antara yang paling senang untuk membuat visa adalah dengan pergi sendiri ke tingkat 2, Plaza OSK, Jalan Ampang yang dibuka setiap Isnin hingga Jumaat (9am-3pm).




3. Makanan. 

Beijing memang sukar untuk temui makanan halal. Bawalah maggi, coklat, roti yang secukupnya. Memang muak tapi apakan daya. Ketika ni korang akan rindukan masakan Malaysia. 4 hari daku di sana, daku tak boleh terima makanan mereka. Mereka ni makan dengan keadaan big portion. Daku makan mee, memang tak habis-habis, padahal lapar sungguh.

Baca sini: Cherry Blossom Di Jeju

4. Pakaian hendaklah selesa mengikut musim. 

Daku berkunjung kesana pada musim sejuk. Jadi pakaiannya mestilah berlapis-lapis. Diingatkan, supaya memakai kasut untuk keselematan terutama ketika mendaki Great Wall.


5. Penginapan. 

Hostel disekitar Beijing adalah dalam lingkungan Rm50-70 sehari. Boleh dikatakan agak murah. Om cadangkan korang tinggal di kawasan Hutong. Pilih juga kawasan penginapan yang berdekatan dengan subway.

6. Penukaran duit. 

Di China matawang yang digunakan adalah Yuan atau RMB. Dinasihatkan tukar di Malaysia adalah lebih murah jika dibandingkan dengan disana.




7. Rakyat China ni kebiasaannya sejenis manusia yang tak reti duduk diam. 

Mungkin juga korang dah lali dengan perarangai mereka ni. Dalam flight, daku perhatikan dari masuk sehinggalah nak keluar daripada flight memang mereka ni tak diam langsung. Siap beratur di depan toilet! Berhati-hatilah kalau mereka nak buka ruang penyimpanan beg yang berada diatas kepala korang tu. Bertabahlah wahai pramugara dan pramugari yang bertugas.

8. Imigresen China.



So far mereka memang sangat mengutamakan keselamatan. Ada limit juga ye sebarang cecair. Kalau rasa tak confident lepas better tinggalkan je. Sila keluarkan semua jenis cecair ketika pemeriksaan. Kalau tidak, keluarlah muka-muka naga mereka. Alhamdulillah daku lepas pergi dan balik.

9. Tandas Awam


Apa yang daku risau ialah toilet ! Kepada korang yang jenis dah terbiasa buang di tempat yang selesa & bersih tu, sila berhati-hati. Toilet airport, summer palace semuanya bersih. Bring your own wet tissue or bottle.


10. Subway Beijing! 


Sebelum pergi ke Beijing, sila rajinkan buat homework. Ini kerana subway Beijing adalah subway yang paling pening yang pernah daku naik. Selama ni naik train di KL, tak pernah sepening ini. Jujur, study rajin-rajin bab subway Beijing. Subway Beijing mempunyai 20 line termasuk Changping Line, Fangshan Line, Yizhuang Line and Airport Express. Satu station from 1 line mempunyai 4 exit (A,B,C,D) dan bertambah pening dengan north & south. Daku tekankan yang ni korang kena faham!


11. Utamakan tempat lawatan yang berdekatan dengan hotel korang. 

Contohnya jika korang duduk di center of Beijing, pergilah ke Tiananmen Square, The Forbidden City. Tempat ni betul-betul di tengah bandar. Jika korang tak mahir dengan subway dan nak pergi ke tempat yang jauh, ianya sangat mencabar masa dan tenaga. Badan penat, perut kosong, hati pulak frust maka bertapalah korang di hotel.



12. Bahasa! 

Ini cabaran pertama yang akan korang alami. Nak menangis pun ye, nak marah apatah lagi. You're so lucky if can meet chinese people who can spoke english fleuntly. You are so lucky baby! Belajarlah sikit-sikit bahasa china seperti "Wo Yao CHi Fan (Saya nak makan nasi), Bu Yao (Taknak), Dui Ma (betul ke)"


13. Sila download google translator

Dah tahu bahasa mereka sukar untuk difahami, sila download google translator or apa jua translator yang boleh translate bahasa mereka. Senang dan korang pun bercuti dengan aman dan damai.

14. sila download VPN siap-siap dari Malaysia! 

Bagi korang yang sejenis manusia yang tak boleh hidup tanpa internet, sila download VPN siap-siap dari Malaysia! Tak pun buat data roaming luar negara. Kerana apa? Kerana kedai telco mereka sukar untuk ditemui. Satu je yang daku nampak, itu pun di airport. Tapi memang mahal. Tak recommend untuk beli sim kad dan nak memudahkan korang, buatlah data roaming.


15. Musim sejuk memang cepat gelap. 

Daku pelik sebabnya jam 5.30 dah maghrib. Maklumlah pertama kali jejak kaki di musim sejuk. Hampir kedai di Beijing tutup awal dan buka lambat. Daku pernah keluar seawal pagi di lingkungan 6-7 pagi, satu kedai susah nak buka macam tu. BErtuah sungguh punya kedai!



16. Makanan.

Bab makan! Beijing memang sukar untuk temui makanan halal. Bawalah maggi, coklat, roti yang secukupnya. MEmang muak tapi apakan daya. Ketika ni korang akan rindukan masakan Malaysia. 4 hari daku di sana, daku tak boleh terima makanan mereka. Mereka ni makan dengan keadaan big portion. Daku makan mee, memang tak habis-habis, padahal lapar sungguh.

17. Adab orang china Beijing memang suka meludah merata-rata. 

Berhati-hati bila korang berjalan ye. Semoga tak terpijak ludah mereka tu. Geram je rasa! Ingatkan ludah je merata, hingus pun pakai sembur. Thats whylah China kerap ada virus-virus berbahaya.



Maka berakhirlah 17 tips yang patut korang tahu sebelum ke Beijing. Pengalaman 3 kali terkena scam di Beijing, sanagt membuka hati daku untuk jangan percaya pada sesiapa ketika travel. 3 kali berturut-turut tau, satu pengalaman pahit yang sukar untuk dilupakan.

Jujur daku katakan, trip Beijing ni membuka hati daku untuk terus bersyukur sebab dilahirkan dan dibesarkan di Malaysia. Baik buruk negra kita, kita kena terima. Jauh mana kita melangkah, percayalah you'll miss your own country.

Kesimpulannya, this had been the craziest wildest and the most wonderfull journey of my life.


P/s: Musim COVID 19 tak payah gatal nak keluar negara walaupun sudah berakhir PKP.


2 Ulasan

Sila tinggalkan comment korang disini!

  1. Wahhh bestnyaaa. nice tips! semoga dipermudahkan!

    BalasPadam
  2. wah, bestnyaaaa..memg ada planning tapi tak tau bila boleh plan balik sebb covid-19 ni.

    BalasPadam

Catat Ulasan

Sila tinggalkan comment korang disini!

Post a Comment

Terbaru Lebih lama